Vet du hvilken visjon og strategi bedriften din bruker? OKR kan hjelpe deg. OKR står for Objective Key Results. I dette innlegget vil jeg oppsummere hva OKR er. OKR er en måte en bedrift eller en privatperson kan sette sine egne mål på en lett og oversiktlig måte.
OKR er en enkel målstrategi som din bedrift kan sette i gang. Objective er retningen du vil gå, altså ambisjonen, og key results beskriver hvordan du skal komme dit, også kalt delmål. Hvordan ser dette ut tenker du nå. Jeg skal gi deg et eksempel på en god OKR. I forbindelse med en eksamen bruker jeg et eksempel fra en oppstartet nettbutikk.
En god Objective er en kort setning som skal fortelle noe om hva dere skal gjøre den neste perioden. Jeg må understreke her at OKR er en kortsiktig målsetning, som betyr for eksempel ett og ett kvartal. Det vil si at hvis delmålene krever lenger tid å gjennomføres så burde det også være en KPI eller være innviklet i en langsiktig strategi.
Key results er korte delmål. Det er viktig at disse er konkrete og tydelige. De må være innen en tidsramme og inkludere tall. Key results skal ha en tilknytning til Objective som skal forklare hvordan bedriften skal nå målene. Derfor er det viktig at key results må være målbare slik at man lett kan følge opp underveis hvordan man ligger an.
Hvorfor i all verden skal du bruke dette?
Jo fordi OKR har flere fordeler. Målene til bedriften kommer tydelig frem, alle ansatte forstår hva som må prioriteres og hvordan bedriften ligger an. Rett og slett at alle vet hva som foregår. Høres ikke det bra ut?
Oppskriften på å sette i gang
Trinn 1: du må du samle en liten gruppe. Den gruppen burde dannes ved frivillighet av erfarne medarbeidere. Et nøkkelord er åpenhet. Da er alle parter personlig interessert, noe som øker motivasjonen og sjansen for å lykkes. Mitt tips er å ikke blir for mange, gjerne hold dere mellom 3-12 personer.
Trinn 2: send ut informasjon om OKR på forhånd av første møte, gjerne med lenker til artikler og korte introduksjons videoer. Gruppemedlemmene vil komme forberedt, noe som vil forbedre tidsbruken og hindre mye unødvendig arbeid.
Trinn 3: På tide å avtale OKR workshop. Min anbefaling vil være å inkludere et firma som kan komme og holde dette. De er profesjonelle og kan hjelpe bedriften din å unngå fallgruver. Å sette mål som ikke er konkrete nok vil kunne skape forvirring og misforståelser, noe som er den vanligste årsaken til at OKR mislykkes.
Trinn 4: Bli enig om OKR punktene.
Trinn 5: Hvordan dere rapporterer. Det er viktig å rapportere ofte, det gir trygghet og sørger for at man lett vet hvordan man ligger an. Vanligste dager for rapport er fredager. Det gir følelsen av at man kan ta helg med god samvittighet.
Trinn 6: Avtal når dere skal diskutere halvveis i kvartalet. Dette blir et litt lenger møte hvor man diskuterer om OKR punktene fungerer. Ser man vekst eller står man stille. Er lov å justere litt.
Trinn 7: På slutten kvartalet presenterer man resultatet. Har vi nådd målet? Ser vi potensialet for flere OKR mål fremover. Kommer flere problemer opp til overflaten som nå må prioritets.
For å gi eksempler på hvordan OKR kan gi gode resultater skal jeg vise hvilke bedrifter som har valgt å fortsette med denne strategien. INEVO, hvor mye av kilden min stammer fra, hjelper andre bedrifter med OKR. Det kan være lønnsomt å sette inn noen som kan styre bedriten din i riktig retning og unngå vanlige fallgruver. Viktig å si at ikke alle bedrifter funker helt likt slik at man må finne en måte som passer bedriften din best.
Et annet norsk eksempel er Finn.no i Schibsted. Måten de implementerte OKR på var å sette opp et digitalt OKR kurs som alle ansatte skulle igjennom. Jens Haugum holdt et foredrag om OKR hos Høyskolen Kristiania. Jens brukte eksemplet «SofaKnut» som skulle være så lett at alle kunne forstå det. SofaKnut er også noe de bruker i Finn.no Det var lett å huske og ga en god pekepinn på gode mål for OKR.
SofaKnut handler om en tenåringsgutt som ble en sofagris og sluttet å trene. På prestisje skolen var det et årlig løp alle elever skulle igjennom. Faren til Knut ville at Knut skulle komme seg opp av sofaen. Faren kom med et forslag om å gjennomføre det løpet med gode resultater. Knut takket ja, men satt et krav om at ville ha gode mål, OKR. De satt seg ned for å finne ut dette og kom fram til disse forslagene:
Objective: Knut skal løpe på 12 minutter på løpet 2023
Key results | Godt mål | Dårligere mål |
Trene tre ganger i uken | Knut får en treningsplan, men dette målet sier ingenting om Knut kommer i bedre form. | |
Måle hvilepuls | Hvilepulsresultater gir Knut en god indikasjon på fremgangen hans. | |
Trene fem timer i uken | Knut får en treningsplan, men dette målet sier ingenting om Knut kommer i bedre form. | |
Måle Cooper test resultater. | Cooper test er en løpe test hvor resultatene kan gi en pekepinn på hvor godt han løper og viser fremgangen hans. | |
Løpetid rundt banen. | Løpetid rundt bane gir også indikasjon på fremgangen til Knut. |
Etter at disse målene ble satt kunne faren og Knut vite hvordan han lå han. Tror du at han klarer å nå objektivet sitt i 2023?
Nå tenker du på hvorfor du har lest dette innlegget med masse informasjon, men ikke helt forstått hvorfor det er viktig å sette kortsiktig mål. Forskning sier at over 90% av ansatte ikke vet hva visjonen eller strategien til bedriten er. På en annen side betyr dette at over 90% av ansatte ikke vet hvorfor de gjør de oppgavene de gjør og hva slags verdi de har. Dette kan oppleves som demotiverende. Motivasjon og trivsel er noe som skaper effektivitet. Effektivitet er noe som gir resultater. Det skal sies at OKR ikke er det samme som god bedriftskultur eller ledelse.
Så! hva venter du på? Kom i gang med OKR i din bedrift!
Referanseliste: